Τετάρτη, 19 Οκτωβρίου 2011

ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΠΟΙΗΜΑΤΩΝ Κ.Ν.Λ. Γ' ΛΥΚ.-ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ ΑΠΟ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ

Λ Ο Γ Ο Τ Ε Χ Ν Ι Α Θ Ε Ω Ρ Η Τ Ι Κ Η Σ Κ Α Τ Ε Υ Θ Υ Ν Σ Η Σ Γ ΄ Λ Υ Κ Ε Ι Ο Υ
ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ
ΟΡΙΣΜΟΣ
και το κεί
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ: Τα ποιήματα χαρακτηρίζονται από αυτοαναφορικότητα. Η ποίηση, δηλαδή, στρέφεται στον ίδιο της τον εαυτόμενο αναπαριστά τη διαδικασία της δημιουργίας του ή αναφέρεται στις συνθήκες ύπαρξής του.
Καβάφης
Βασικά χαρακτηριστικά της ποίησης του.
Σημαίνουσα θέση της ιστορίας / ιδιαίτερα της ελληνιστικής περιόδου.
Γλώσσα Κράμα δημοτικής και καθαρεύουσας, ιδιότυπες λέξεις, προσωπική γραφή.
Θεατρικός χαρακτήρας Δημιουργία κατάλληλης ατμόσφαιρας / σκηνικού όπου εκτυλίσσεται το δράμα
Υποβλητικότητα.
Οξύτατη ειρωνεία ιδιαίτερα προς τη ματαιοδοξία. Στοχαστικό ύφος Πεζολογικός τόνος Λυρικό στοιχείο.
1.
ΚΑΙΣΑΡΙΩΝ
Θέ
μα: Η ποίηση εμφανίζεται ως επανορθωτική της ιστορικής αδικίας.
Ο ποιητής αναγνώστης Αφορμή της ποιητικής έμπνευσης η ασήμαντη μνεία.
ιστορικά ονό
Αντίθεση ανάμεσα στο ασήμαντο ιστορικό πρόσωπο που αναδεικνύεται ως ιδεώδης ποιητική μορφή και στα ηχηράματα που προκαλούν την ποιητική αδιαφορία.
Η συμβολική χρήση των προσώπων ( Καισαρίων, Πτολεμαίοι, Κλεοπάτρες).
Διαφορά ύφους ανάμεσα στην α΄ και γ΄ στροφή α΄ στρ. πεζολογικός τόνος, γ΄ στρ. ένθερμος λυρισμός.
Ανεύρεση στοιχείων που κατατάσσουν το ποίημα στην ιστορική/ φιλοσοφική / ηδονική περιοχή.
Η ενεργητική, συνειδητή στάση του ποιητή κατά τη διαδικασία της έμπνευσης.
2.
ΔΑΡΕΙΟΣ
Θέ
μα: Το δίλημμα σχετικά με την προσαρμογή του ποιητή στις επιταγές της εκάστοτε εξουσίας.
Διπλή λειτουργία του τίτλου α) τίτλος ποιήματος Καβάφη β)ιστορικό πρόσωπο.
Ο ποιητής Φερνάζης και ο υπηρέτης φανταστικά πρόσωπα / Το ιστορικοπολιτικό πλαίσιο πραγματικό.
την αλήθεια αλλά την προσωπική προβολή και ανάδειξη
Το δίλημμα του Φερνάζη και η λύση χαρακτηριστική της ηθικής στάσης και των επιδιώξεων του(η ποίηση δεν υπηρετεί).
λόγος
Εναλλαγή φωνών Φερνάζη και υποτιθέμενου αφηγητή που δρα ως παντογνώστης. / Ευθύς λόγος και ελεύθερος πλάγιος.
Έντονη ειρωνεία ιδιαίτερα από τον υποτιθέμενο αφηγητή προς το Φερνάζη / λόγιες λέξεις.
3.
ΜΕΛΑΓΧΟΛΙΑ ΤΟΥ ΙΑΣΩΝΟΣ ΚΛΕΑΝΔΡΟΥ ΠΟΙΗΤΟΥ ΕΝ ΚΟΜΜΑΓΗΝΗ 495 Μ.Χ
Θέ
μα: Η ποίηση ως αντίδοτο κατά της φθοράς που επιφέρει ο χρόνος.
Ο εκτενής τίτλος με καθορισμό των στοιχείων που τον απαρτίζουν.
πρόβλη
Το ποίημα αποτελεί εσωτερικό μονόλογο που αποδίδει τη συναισθηματική κατάσταση του ποιητή σχετικά με τομα.
Το ποιητικό προσωπείο συνεισφέρει στην αποστασιοποίηση από το προσωπικό πρόβλημα και αποδίδει καθολικότητα.
Επίκληση στην ποίηση / Ρόλος της ποίησης πρόσκαιρη διαφυγή.
φρικτή πληγή από
Σχήματα λόγου / εκφραστικά μέσα (προσωποποιήσεις, μεταφορές, σχήμα υπαλλαγής πληγή από φρικτό μαχαίρι αντίμαχαίρι, σχήμα χιαστό,χήμα υπερβατό νάρκης του άλγους δοκιμές).
4.
ΠΟΙΗΣΗ 1948
Εγγονόπουλος
- Βασικά χαρακτηριστικά της ποίησης του.
Επιρροή από το κίνημα του υπερρεαλισμού.
Τα ποιήματά του διαθέτουν χιούμορ, ταυτόχρονα όμως πικρία Λόγος απλός / λιτός / καθημερινός.
Θε
ματικός πυρήνας του ποιήματος:
Ο Ν
και ο σπαραγ
επιταγές της πραγ
εποχή και την τέχνη του λόγω των τραγικών συνθηκών της ε
. Εγγονόπουλος γράφει το ποίημα αυτό το 1948 στην κορύφωση του εμφυλίου πολέμου, εποχή όπου κυριαρχεί ο θάνατοςμός. Το ποίημα αναφέρεται στο χρέος των ποιητών και των πνευματικών ανθρώπων, γενικότερα, απέναντι στιςματικότητας. Ο Εγγονόπουλος εκφράζει την αδυναμία του να ανταποκριθεί στο χρέος του απέναντι στηνμφύλιας διαμάχης.
Μορφή Λόγος τεμαχισμένος (σχεδόν συλλαβικός) α) λόγω υπερρεαλιστικής επιρροής β) σπαραγμένος από την εποχή
ψυχικός πόνος
«εποχή του εμφυλίου σπαραγμού» χρονική τοποθέτηση, ιδιαίτερο νοηματικό βάρος α) κατασπάραξη αλλήλων, β) βαθύς, συντριβή.
τη θέση της ανά
Ο ρόλος της παρομοίωσης «ως αν να γραφόταναγγελτηρίων θανάτου» τραγικότητα εμφυλίου η ποίηση αναζητάμεσα στο θάνατο.
ακό
Ο ρόλος της παρένθεσης (και πότε άλλωστε- δεν ήσαν) Αναφορά στο σταθερό τόνο απαισιοδοξίας στην ποίησή τουμα και έξω από το χρονικό πλαίσιο του εμφυλίου.
παραστατικά την αίσθηση της τραγικότητας
«τόσο λίγα» στάση ποιητή Η ποιητική δημιουργία αναστέλλεται λόγω της εποχής η σιωπή αποδίδει πιο.
5.
ΣΤΟΝ ΝΙΚΟ Ε…… 1949
Αναγνωστάκης
- Βασικά χαρακτηριστικά της ποίησης του.
ειρωνεία
Η ποίηση του είναι έντονα πολιτική Χαρακτήρας εξομολογητικός, επεξεργάζεται ποιητικά μνήμες και βιώματα Η.
καθη
Ο τόνος της ποίησής του είναι απαισιόδοξος, αιχμηρός και διδακτικός Η κυριολεξία, η ακριβολογία, η χρήση τουμερινού λεξιλογίου.
Θε
ματικός πυρήνας του ποιήματος:
Ο ποιητής αντι
μέτωπος με το χρέος του να καταγγέλλει, να προβληματίζει και να αφυπνίζει την κοινή γνώμη.
Το ποίημα δομείται πάνω σε τέσσερα ουσιαστικά (φίλοι, φωνές, ερείπια, εφιάλτες).
πικρό
Παραστατικότητα κλίμα απόγνωσης, φρίκης, θανάτου, εφιαλτικών εικόνων καταστροφής αλλά σε τόνο χαμηλό και.
Ρόλος παρομοίωσης «Σαν τρυπημένες σάπιες σημαίες» χρεοκοπία των ιδανικών.
Καταληκτήριος στίχος σε παρένθεση Η φωνή του ποιητή Ο κοινωνικός ρόλος που καλείται να διαδραματίσει.
Σύγκριση των δύο ποιη
Ο τίτλος
μάτων/ Ποιητικός διάλογος γύρω από τη σχέση της ποίησης με την ιστορική πραγματικότητα(Στον Νίκο Ε.), η χρονολογία έκδοσής του (1949), ο ακρωτηριασμένος λόγος και το θεματικό κέντρο του ποιήματος
(
εμφύλιος πόλεμος) συνηγορούν στη διαπίστωση ότι το ποίημα απευθύνεται στο Ν. Εγγονόπουλο.
Ως προς τη
μορφή:
ο λόγος είναι τεμαχισμένος, η διατύπωση ελλειπτική, ενώ χαρακτηρίζεται από λιτότητα εκφραστικών μέσων
ο στίχος είναι ανισοσύλλαβος και ανομοιοκατάληκτος
η στίξη είναι σχεδόν απούσα δίνονται φράσεις στίχοι σε παρενθέσεις.
Ως προς το περιεχό
μενο:
περιόδους
και τα δύο ποιήματα πραγματεύονται το ίδιο θέμα: το χρέος της ποίησης και του ποιητή σε δύσκολες και αιματηρές.
κυριαρχούν σε εποχή ε
ο χρονικός πυρήνας είναι ο εμφύλιος πόλεμος και ο θεματικός τους πυρήνας η φρίκη, ο θάνατος και ο σπαραγμός πουμφύλιας διαμάχης.
Μελετώντας συγκριτικά τα δύο ποιή
ματα διαπιστώνουμε ότι η διαφοροποίησή τους έγκειται σε κάποια νοηματικά στοιχεία:
ο Εγγονόπουλος αναφέρεται υπαινικτικά στον εμφύλιο και στο κλίμα του με την επιλογή συγκεκριμένων λέξεων
(
παράθεση οπτικοακουστικών εικόνων
εμφύλιου σπαραγμού, αγγελτήρια θανάτου), ο Αναγνωστάκης παρουσιάζει παραστατικά την εφιαλτική εποχή με την.
ποιητή απέναντι στη ζοφερή πραγ
και τη χώρα προβάλλει ως περιττή πολυτέλεια
λειτουργίας της ποίησης
ποιητή είναι να καταγράψει ποιητικά και να καταγγείλει τη ζοφερή πραγ
ντοκου
η σημαντικότερη διαφορά, όμως, έγκειται στη θέση τους για τη στάση του πνευματικού yθ zανθρώπου και ειδικότερα τουματικότητα. Ο Εγγονόπουλος υποστηρίζει ότι η ποίηση σε στιγμές τραγικές για το λαό, είναι μάταιη. Γιαυτό και ο ίδιος λαμβάνει απόφαση για ακύρωση της, για σιωπηρή αποχή από τα τραγικά δρώμενα. Ο Αναγνωστάκης αντίθετα θεωρεί ότι χρέος τουματικότητα, να αφήσει δηλαδή ένα αδιάψευστομέντο της τραγικής εποχής.
6.
Πολυδούρη
ΜΟΝΟ ΓΙΑΤΙ ΜΑΓΑΠΗΣΕΣ Μ. ΠολυδούρηΒασικά χαρακτηριστικά της ποίησής της.
γλώσσα
Ανήκει στη νεορομαντική σχολή Κατευθείαν μεταγραφή των γεγονότων του συναισθηματικού της κόσμου σε ποιητικήμε όλες εις υπερβολές και εξιδανικεύσεις που υπαγόρευε η ρομαντική της φύση.
στη φθορά
Έντονος, γνήσιος λυρισμός Την ποίησή της διακρίνει η μελαγχολική διάθεση και τα θέματά της αφορούν στον έρωτα, στο θάνατο.
Θε
ματικό κέντρο του ποιήματος: Τυπικό δείγμα ακραιφνούς λυρισμού, η ποίηση υπάρχει μόνο σε αναφορά με τον άλλο
οποίο απευθύνεται στην πραγ
της έκφρασης
Χρήση β΄ ενικού προσώπου Το κίνητρο και ο στόχος του τραγουδιού αποτελεί το ερωτικό αντικείμενο (Εσύ) προς τοματικότητα όμως το λυρικό εγώ απευθύνεται στον ίδιο του τον εαυτό και καταξιώνεται μέσω.
Μορφή: πέντε πεντάστιχες στροφικές ενότητες. Ορισμός ως τραγούδι και όχι ως ποίημα συνάδει με την μορφή ιαμβικό
μ
έτρο, εναλλαγή δωδεκασύλλαβων και επτασύλλαβων στίχων, επαναλήψεις, ομοιοκαταληξίες).
Χρόνος: Αόριστος Αίσθημα που υπήρξε στο παρελθόν, καθορίζει όμως και το παρόν ομορφαίνει ακόμα τη ζωή της.
Ρόλος επανάληψης Η επανάληψη στηρίζει την ποιητική σύνθεση, προσδίδει στη στροφή και στο ποίημα συνεκτικότητα,
συ
μβάλλει στη μουσικότητα, ακούγεται ως τραγούδι.
Αιτία μελαγχολίας Η απουσία του ερωτικού της συντρόφου «ωραίε, που βασίλεψες» καθιστά τη ζωή της «άχαρη,
ανεκπλήρωτη
».ΟΜΑΔΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ «ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου