Δευτέρα, 24 Οκτωβρίου 2011

"ΑΜΑΡΤΗΜΑ", ΣΥΝΟΨΗ ΣΕΛ. 127-130

ΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ ΟΥΣΙΩΔΕΣΤΕΡΩΝ ΣΗΜΕΙΩΝ
ΣΣ. 127-130 , ΑΠΟ ΤΟ ΅ΑΜΑΡΤΗΜΑ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΣ ΜΟΥ΅

Μελετήστε συστηματικά ΚΑΙ τις ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ σας για τις αντίστοιχες σελίδες για περαιτέρω ειδικότερα στοιχεία..

Ως προς τις τεχνικές:

-          Επαναστατική για την εποχή του  ΓΒ πρωτοπρόσωπη αφήγηση
-          Διφυής αφηγητής, ανάμειξη οπτικών ώριμου και μικρού αφηγητή
-          Ο αφηγητής βαθμιαία γίνεται πλήρως δραματοποιημένος- αυτοδιηγητικός-
-          Δραματική παρουσίαση προσώπων: με λίγα καίρια σχόλια του ώριμου αφηγητή αφήνει ο ΓΒ να μιλήσουν οι πράξεις των ηρώων για τους ιδίους
-          Μοτίβο επιδείνωσης της ασθένειας της Αννιώς: απαντάται με διαφορετικές αποδόσεις πολλές φορές ΠΡΟΣΗΜΑΙΝΟΝΤΑΣ το θάνατο της Αννιώς. Λειτουργεί ως ΑΞΟΝΙΚΗ ΦΡΑΣΗ και προσδίδει ΣΥΝΟΧΗ στο κείμενο. Επίσης, εντείνει τη ΔΡΑΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ (τεχνικές) μέσω του σχήματος της κλιμάκωσης. Συνάμα, αποκαλύπτει βαθμιαία ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΗΣ ΜΗΤΕΡΑΣ. ΟΣΟ ΕΠΙΔΕΙΝΩΝΕΤΑΙ Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΑΝΝΙΩΣ, ΤΟΣΟ ΑΛΛΑΖΕΙ ΔΡΑΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ Η ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΗΣ: από θρήσκα χριστιανή, που αποστρέφεται τις μαγείες και τα ξόρκια, ,μετατρέπεται, στο όνομα της ιερής μητρότητας και εξαιτίας της αυξημένης απελπισίας, σε δεισιδαίμονα, εύπιστη, θύμα τσαρλατάνων (τεχνική), από φιλόστοργη μητέρα παραμελεί τα υπόλοιπα παιδιά της σταδιακά και από υποδειγματική πολίτης (χήρα, μάνα, τίμια, προσαρμοσμένη στις επιταγές και τα έθιμα της στενής κοινωνίας της) παραβιάζει κανόνες και θέσμια (εφαρμόζει μαγεία, κυκλοφορεί στους δρόμους κ.ά.)
-          Όλες οι μικρές αναδρομικές αφηγήσεις αλλά και οι περιγραφές και οι εικόνες λειτουργούν ως ΕΠΙΒΡΑΔΥΝΣΕΙΣ (αγωνία, δραματικότητα, γνωριμία με τους ήρωες, φωτισμός ψυχοσύνθεσης και κινήτρων κ.ά.)
-          Κυρίαρχο θέμα πάλι η διπλή πραγματικότητα που συνιστά και δραματική ειρωνεία (…την μίαν και μόνην μας αδελφή).
-          Τεχνική εναλλαγής συναισθημάτων: η αναδρομική αφήγηση του παχύ κουρέα με τη γελοία, αρπαχτική και γκροτέσκα συμπεριφορά του εκτονώνει τη συναισθηματική φόρτιση του αναγνώστη από το μοτίβο της διαρκούς επιδείνωσης της ασθένειας.
-          Εικόνες: στην περιγραφή του κουρέα (κυνήγι κότας, μέθυσος…). Γλαφυρές, ζωντανές, με χιουμοριστική διάθεση.
-           Χαρά της αφήγησης (χαρακτηριστικό ΓΒ): του αρέσουν οι περιγραφές
-          Ψυχογραφία και σκιαγράφηση χαρακτήρων Γιωργή, Αννιώς, μητέρας (βλέπε ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ για λεπτομέρειες)
-          Ρεαλισμός (και για τα δύο βλέπε σχετικά ΦΥΛΛΑΔΙΑ)
-          Αντιθέσεις- βασικό μοτίβο  (ορθοδοξία και μαγεία, μητέρα πριν την επιδείνωση και μητέρα μετά, εσωτερική πάλη μάνας κ.ά.)
-          Άλλα βασικά μοτίβα: μυστηρίου, απελπισμένης αγάπης (Γιωργί προς μητέρα), αδελφικής αγάπης, μητρικής αγάπης κ.ά.
-          Παρένθετη αφήγηση (μπορεί να θεωρηθεί η ιστορία του κουρέα)
-          Άρτια δομή: σχεδόν κάθε παράγραφος ένα αυτόνομο κείμενο

Ως προς τους αφηγηματικούς τρόπους:

-          Μίμηση (πρωτοπρόσωπη αφήγηση, ο αφηγητής αφενός είναι σαν να ξαναζεί όσα αφηγείται, όταν κάνει αναδρομές,  αφετέρου συμμετέχει στα δρώμενα). Μεικτός τρόπος, αν υπάρχει και κάποιος διάλογος.
-          Ανανταπόδοτοι διάλογοι (όπου βλέπετε παύλα-)- ζωντάνια, αληθοφάνεια, ρεαλισμός, παραστατικότητα, σκιαγράφηση ηρώων, ζωντανή λαϊκή ιδιωματική γλώσσα.
-          Περιγραφές (κουρέας, έθιμα, δεισιδαιμονίες)
-          Σχόλια ώριμου αφηγητή για τις δοξασίες αλλά και οι λέξεις μέσα σε παρενθέσεις (ντοπιολαλιά, τουρκικές λέξεις)






Ως προς τα ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Οι σελίδες που εξετάζουμε περιέχουν πληθωρικά λαογραφικά στοιχεία. Όποτε γίνεται αναφορά σε λαογραφικά στοιχεία {ήθη, έθιμα, τρόπος σκέψης, δοξασίες, προκαταλήψεις, προλήψεις, δεισιδαιμονίες, ευρύτερα ιδεολογικά στοιχεία, στοιχεία κοινωνικής οργάνωσης, υλικός πολιτισμός (σίτιση, ένδυση, αρχιτεκτονική κ.ά.)}, θρησκεία κ.ά., θεωρούνται ΚΑΙ ΗΘΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ. ΟΛΑ ΤΑ ΗΘΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΡΕΑΛΙΣΜΟΥ ΚΑΙ, ΟΤΑΝ ΦΤΑΝΟΥΝ ΣΕ ΑΚΡΑΙΑ ΣΗΜΕΙΑ (ΜΑΓΕΙΑ, ΞΟΡΚΙΑ Κ.Α.), ΨΥΧΟΓΡΑΦΟΥΝ ΚΑΙ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ (ΨΥΧΟΓΡΑΦΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΒΙΖΥΗΝΟΥ).

Στάση ώριμου αφηγητή στα ήθη και τα έθιμα των συντοπιτών του και αντιστοίχως της μητέρας του:

Στάση κριτική, επικριτική, καμιά φορά χιουμοριστική (παχύς κουρέας) έως καυστική-ειρωνική (η…θεραπεία της Αννιώς από την…επιστήμη του…), ακόμα και προς τη ΜΗΤΕΡΑ του. Πνεύμα ευρωπαϊκό, επιστημονισμού και θετικισμού, υψηλές σπουδές.
Όμως δείχνει κάποια επιείκεια και ανθρωπιά, επειδή ήταν αμόρφωτοι άνθρωποι.
Έντονο ενδιαφέρον για τα λαογραφικά στοιχεία. Βαθύς γνώστης λαϊκού πολιτισμού. Αγάπη για τον απλό άνθρωπο αλλά ΟΧΙ εξιδανίκευση. Πατέρας Ηθογραφίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου