Π Ε Ι Θ Ω
ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΣ - ΕΠΑΓΩΓΙΚΟΣ - ΑΝΑΛΟΓΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΣ
· ΟΡΙΣΜΟΙ : …………………….
· ΠΑΡΑΛΟΓΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΙ : μπορεί να είναι εξωτερικά έγκυροι και αληθείς , αλλά
μπορεί παραβαίνουν τους κανόνες του ορθού λόγου .
( από άγνοια ή συνειδητά = σόφισμα ) .
π.χ το νερό σταματάει τη δίψα
η θάλασσα είναι νερό
Αρα η θάλασσα σταματάει τη δίψα
· παράδειγμα αναλογικού συλλογισμού
π.χ στο παλιό μου σχολείο υπάρχει κλειστό Γυμναστήριο
Στο διπλανό σχολείο επίσης υπάρχει
Στο σχολείο του φίλου μου , επίσης
Αρα και στο νέο μου σχολείο θα υπάρχει γυμναστήριο
· Αναλογικός ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΌΣ : καταλήγει σε μερικό / πιθανολογικό συμπέρασμα
· ΕΠΑΓΩΓΗ : εκφέρεται με 3 ΜΕΘΟΔΟΥΣ : γενίκευση / αίτιο-αποτέλεσμα/ αναλογία (2)
ΓΕΝΙΚΕΥΣΗ : Ολοι οι Γάλλοι είναι αγενείς / Στο περσινό μου ταξίδι στο Παρίσι ένας Γάλλος
τελωνειακός μου φέρθηκε αγενέστατα .
ΑΝΑΛΟΓΙΑ :
Η Αναλογία μπορεί να είναι μεταφορική και κυριολεκτική
Η μεταφορική Αναλογία δεν οδηγεί σε τέλεια επαγωγή .
π.χ Το ποδόσφαιρο είναι σαν τη ζωή ( μεταφορική )
Σύγκριση ενός δικαστή με τον Πόντιο Πιλάτο ( κυριολεκτική )
ΑΙΤΙΟ - ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ : Μελέτησα πιο πολύ από τους άλλους
Αρα θα πάρω πιο καλό βαθμό από όλους .
· ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΠΑΡΑΓΩΓΗ , έστω και αν ξεκινάμε από ένα ΑΙΤΙΟ
Όμως το αίτιο αυτό θα έχει γενική ισχύ και θα οδηγεί σε επί μέρους συμπέρασμα .
π.χ. στην κοινωνία κυριαρχεί ΕΝΑ αρνητικό πρότυπο : Υπερισχύει το ΕΓΩ του ΕΜΕΙΣ .
Έτσι οι άνθρωποι γίνονται φιλοχρήματοι , δεν συμμετέχουν στα κοινά ,οδηγούνται στη βία
· Υπάρχει περίπτωση να έχουμε ΠΑΡΑΓΩΓΗ , έστω και αν έχουμε ΓΕΝΙΚΕΥΣΗ .
Όμως η γενίκευση θα στηρίζεται σε βέβαια δεδομένα.
π.χ Όλοι οι ορθόδοξοι ιερείς φορούν στη λειτουργία ράσα
Άρα και ο πατήρ Γεώργιος , που είναι ορθόδοξος , φοράει στη λειτουργία ράσα .
· Να εξηγηθεί ΠΌΤΕ Η Γενίκευση και το αίτιο - αποτέλεσμα αντιστοιχούν στην Επαγωγή :
Α .όταν από ΕΙΔΙΚΕΣ θέσεις οδηγούμαστε σε μία Γενική
Β . όταν από μία ΓΕΝΙΚΗ αλλά ΠΙΘΑΝΗ / ΟΧΙ ΒΕΒΑΙΗ θέση οδηγούμαστε σε μία ΕΙΔΙΚΗ
π.χ σύμφωνα με την εμπειρία μου , όλες οι γυναίκες πολιτικοί στηρίζουν τις γυναίκες
Αρα , είναι πιθανό , και η Μ . , που είναι γυναίκα υποψήφιος , να στηρίξει τις γυναίκες .
ΕΧΟΥΜΕ ΕΠΑΓΩΓΗ : γιατί η γενική θέση ξεκινάει από προσωπική (ειδική ) έρευνα ….
Θα είχαμε ΠΑΡΑΓΩΓΗ , αν λέγαμε : όλες οι γυναίκες πολιτικοί στηρίζουν τις γυναίκες
άρα και η Μ……… θα στηρίξει τις γυναίκες …..
· ΠΡΟΣΟΧΗ : μπορεί στο κείμενο το αίτιο να ακολουθεί / να έπεται .Ομως εμάς μας ενδιαφέρει
όχι τι προηγείται στο κείμενο , αλλά τι προηγείται στην πραγματικότητα.
Π.χ στο παράδειγμα με την αγένεια των Γάλλων , το αίτιο στο κείμενο είναι μετά το γενικό
συμπέρασμα . Η λογική σειρά όμως είναι : επειδή ο Γάλλος τελωνειακός φέρθηκε με
αγένεια (ΕΙΔΙΚΗ ), βγήκε το συμπέρασμα ότι όλοι οι Γάλλοι είναι αγενείς ( ΓΕΝΙΚΗ)
· Αυτό βέβαια ισχύει μόνο σε έναν συρρικνωμένο συλλογισμό / σε μία παράγραφο , όπου δεν
έχουμε μέθοδο ανάλυσης , αλλά προκείμενες και συμπέρασμα.
Αν έχουμε μεγάλο κείμενο , τότε δεν εξετάζουμε τι προηγείται χρονικά .
Αν το αίτιο/ τα αίτια προηγούνται , έχουμε Επαγωγή ( αν είναι Ειδικό / Ειδικά αίτια )
Αν προηγούνται τα Γενικά αίτια , έχουμε Παραγωγή……
Αν τα Ειδικά αίτια έπονται , έχουμε Παραγωγή ( προηγείται η Γενική θέση )
ΤΕΛΕΙΑ - ΑΤΕΛΗΣ ΕΠΑΓΩΓΗ
1. Τέλεια επαγωγή : ( προκείμενες πλήρως / λογικά αποδεκτές και αποδεκτό/σίγουρο συμπέρασμα )
2. Ατελής επαγωγή : όταν έστω και μία ειδική προκείμενη δεν είναι πλήρης/αποδεκτή και έτσι έχουμε ατελές /πιθανό / όχι απόλυτα βέβαιο συμπέρασμα
Η ατελής επαγωγή είναι ΠΑΡΑΛΟΓΙΣΜΟΣ
ΤΙ ΠΡΟΣΕΧΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΑΤΕΛΗ - ΤΕΛΕΙΑ ΕΠΑΓΩΓΗ : σελ. 23 ( 1-10 ) : Γ Λυκείου
· ΑΝ ΈΧΟΥΜΕ ΑΝΑΛΟΓΙΑ :
αν είναι μεταφορική , είναι ΑΤΕΛΗΣ ( η ζωή είναι σαν το ποδόσφαιρο )
αν είναι κυριολεκτική : είναι ΤΕΛΕΙΑ , αν ανάμεσα στα συγκρινόμενα οι ομοιότητες είναι επαρκείς
και σχετικές με το θέμα , αν η σύγκριση δεν ξεπερνάει τα επιτρεπόμενα λογικά όρια .
· ΑΝ ΕΧΟΥΜΕ ΓΕΝΙΚΕΥΣΗ :
αν η γενίκευση είναι επιτρεπτή / αν στηρίζεται σε επαρκή στοιχεία , είναι ΤΕΛΕΙΑ.
· ΑΝ ΕΧΟΥΜΕ ΑΙΤΙΟ - ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ
έχουμε ΤΕΛΕΙΑ : αν η αιτία είναι αναγκαία και επαρκής : θερμοκρασία 100 και κανονικές συνθήκες
έχουμε ΑΤΕΛΗ : αν η αιτία είναι αναγκαία αλλά όχι επαρκής :
π.χ το κρύο - χιόνι : το κρύο δεν αρκεί για να χιονίσει ( όμως είναι αναγκαίο )
έχουμε ΑΤΕΛΗ : αν η αιτία είναι επαρκής , αλλά όχι αναγκαία
π.χ κάπνισμα - καρκίνος : το κάπνισμα μπορεί να τον προκαλέσει , αλλά δεν είναι αναγκαίο….
ΕΠΙΚΛΗΣΗ ΣΤΟ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ
· Μέσα που συνήθως χρησιμοποιούνται : χιούμορ , ειρωνεία , παραστατική περιγραφή ,δραματική αφήγηση
Οταν ξεπερνάμε τα λογικά όρια οδηγούμαστε στην ΚΙΝΔΥΝΟΛΟΓΙΑ.
Οταν ξεπερνάμε τα όρια του χιούμορ και της ειρωνίας : ο πομπός υφίσταται αρνητικές συνέπειες .
ΕΠΙΚΛΗΣΗ ΣΤΟ ΗΘΟΣ : πομπού , δέκτη , αντιπάλου … : 35 , 57 ( Γ. Λ )
· Ο ΠΟΜΠΟΣ προσπαθεί να κερδίσει την εκτίμηση του ΔΕΚΤΗ ( π.χ δικαστή ) :
α. χρησιμοποιώντας πειστικά επιχειρήματα / δείχνοντας ότι κατέχει την υπόθεση
β. επικαλούμενος ιδέες /θέσεις / αποσπάσματα ΑΥΘΕΝΤΙΩΝ( ΚΙΝΔΥΝΟΣ )
γ. κάνοντας επίθεση στο ήθος του αντίπαλου/ στην ιδιωτική του ζωή ….
δ. αναφερόμενος στα δικά του προσόντα………
ε. κολακεύοντας τον δέκτη - ακροατή , αναγνώστη ……
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
· προδιαγραφές του διαφημιστικού μηνύματος : να ελκύει ………….
· ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ / ΤΡΟΠΟΙ ΠΕΙΘΟΥΣ
χρήση όλων των επικλήσεων : κυρίως του συναισθήματος
· ΤΕΧΝΙΚΕΣ / ΜΕΣΑ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ
συνειρμός ιδεών ( η πιο όμορφη ξανθιά : διαφήμιση μπύρας )
λανθάνων αξιολογικός χαρακτηρισμός ( , αμάξι Ρενώ γιατί δεν είμαστε όλοι ίσοι )
ΟΙ 3 επικλήσεις
· ΜΟΡΦΕΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΥ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ ( μπορεί να συνδυάζονται )
Α. με διάλογο - μονόλογο
β. με αφήγηση
γ. με άμεσο τρόπο
δ. με επεξήγηση της εικόνας
ε. με επιχειρήματα
στ. με ΤΕΧΝΑΣΜΑΤΑ
ΤΕΧΝΑΣΜΑΤΑ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ ( εξάσκηση από σχολικό βιβλίο και σελ 72 - 79 Ζ )
επανάληψη λέξης για έμφαση( ξυρίζεσαι μαλακά , μαλακά , μαλακά : μιλάει ο παπαγάλος )
πολυσημία λέξης( Μινιόν)
φωνολογική επανάληψη ( αμάξι Χόντα - προσόντα)
υποκοριστικά /ανατολίτικες ονομασίες / αποσιωπητικά ….
δεικτική αντωνυμία (αυτό )
παραδοξολογίες ( τα φουντούνια έχουν διπλό διαφορικό , αντέχουν στην ανηφόρα..)
νεολογισμοί ( αφρότερος αφρός )
φράσεις που θυμίζουν παροιμίες ( κοντά στο νου και κρέμα)
ταύτιση ποιότητας προιόντος με δεδομένες αξίες ( χρυσό φιλμ της Κόντακ )
ονομασία προιόντος με φωνολογική απόκλιση ( dicas . Tα dicas σας παπούτσια )
επίκληση όρων της επιστήμης ( π.χ σχετικά με την τερηδόνα…)
αδόκητη ανατροπή των προσδοκιών του δέκτη ( θα την κρεμάσω : εννοεί τη ναφθαλίνη )
χρήση ρητορικών ερωτήσεων / με υπονοούμενα : είδες η ΔΕΗ ;
ΛΑΝΘΑΝΩΝ ΑΞΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ : οι έξυπνοι οδηγούν Ρενώ .
ΑΛΛΑ ΤΕΧΝΑΣΜΑΤΑ / ΜΕΣΑ της διαφήμισης
Εντονα χρώματα / μαρτυρίες ειδικών-αυθεντίας / λιτότητα μηνύματος για αμεσότητα /ηχητικές φράσεις / β ενικό για οικειότητα / αφήγηση για συγκίνηση ……
· ΑΘΕΜΙΤΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ έχουμε: εξάσκηση σελ 42 Γ. Λ - κείμενα Β , Γ
α) όταν το διαφημιστικό μήνυμα ασκεί υποσυνείδητη επίδραση στο άτομο ,
γιατί παρακάμπτει τους αμυντικούς μηχανισμούς της συνείδησης.
Το ερέθισμα της διαφήμισης δεν ξεπερνάει τον ΟΥΔΟ , δηλαδή το ελάχιστο (χρονικό)όριο που απαιτείται για να γίνει αντιληπτό , από τη συνείδηση , το ερέθισμα αυτό .
Ετσι δεχόμαστε παθητικά αυτό το ερέθισμα……..
β). όταν η διαφήμιση καλλιεργεί αισθήματα φόβου , πανικού , ώστε να γίνει ευάλωτος ο δέκτης
και να ενδιαφερθεί για το διαφημιζόμενο προιόν .
γ.) όταν διεγείρονται τα ανθρώπινα ένστικτα , εκμεταλλεύονται την άγνοια του παιδιού και άλλων αδύναμων ομάδων , όταν αναπαράγονται κοινωνικά στερεότυπα - ασθενές φύλο ,…..
δ. )όταν αποδίδονται στον διαφημίζοντα ιδιότητες που δεν έχει π.χ όταν ένας ηθοποιός διαφημίζει , παίζοντας το ρόλο του γιατρού , μία οδοντόκρεμα ….
ε ) όταν γίνεται εκμετάλλευση των αξιών : ειρήνης , αγάπης , ……
( Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ( δ ) ΕΊΝΑΙ ΚΑΙ ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΤΙΚΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ )
Η ΠΕΙΘΩ ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΛΟΓΟ : 61 ( Γ . Λ )
· χρήση επικλήσεων στη λογική και στο συναίσθημα
· όταν ξεπερνάει τα όρια : έχουμε παραπλάνηση /προπαγάνδα .
ΜΕΣΑ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ
1. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ: κολακεία, λαικισμός , κινδυνολογία , συνθήματα
2. ΜΟΡΦΗΣ : ασύνδετος λόγος , περιγραφή , αρηματικός λόγος , πολυσύνδετο …
πρώτο ενικό / πρώτο πληθυντικό πρόσωπο……..
Γενικά: ποιητική γλώσσα ….
Η πειθώ στον επιστημονικό λόγο
· βασικά γνωρίσματα του επιστημονικού λόγου :
· ερμηνευτικός , αποδεικτικός , περιγραφικός , με οικείο ή ψυχρό επιστημονικό ύφος ή εκλαϊκευμένο , όταν στοχεύει στη διδακτική χρήση του .
· ΜΕΣΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ : τεκμηριωμένο επιχείρημα / λογική αλληλουχία
αναφορική λειτουργία γλώσσας
αποδεικτικός , ερμηνευτικός , περιγραφικός λόγος
· ΜΕΘΟΔΟΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ/ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΩΝ ΕΝΟΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ :
ορισμός - διευκρίνηση προϋποθέσεις
διαίρεση ιστορική αναφορά
αιτιολόγηση μαρτυρία
αποτέλεσμα - σκοπός αξιολόγηση
αντίθεση συμπέρασμα
ερώτημα - απάντηση
σημείωση : σε κάθε κείμενο υπάρχουν μερικές από τις παραπάνω μεθόδους .
Με τις παραπάνω μεθόδους πετυχαίνεται η ΣΥΝΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ του κειμένου
· ΠΕΡΙΛΗΨΗ : 217ΒΛ , 215 Β.Λ
α. δικές μας εκφράσεις ( εκτός από τις στερεότυπες που δεν αντικαθίστανται )
β. δεν σχολιάζουμε τις θέσεις του κειμένου
γ. αντιστοιχεί στο 1/3 του κειμένου
δ. εμπεριέχει όλα τα διαφορετικά επιχειρήματα του κειμένου
ε. τα τεκμήρια συνοπτικά ( παραδείγματα ,…..)
στ. η συνοπτική περίληψη με πλαγιότιτλους
ζ. Γράφουμε φράσεις συνοχής : «στο κείμενο αυτό ο συγγραφέας » , «παράλληλα» , «αναφέρει»
«προτρέπει» , «θεωρεί ότι» ……………
ΑΝΑΛΥΣΗ ΜΕΡΙΚΩΝ ΣΗΜΑΝΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ / ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
· Αναφορική γλώσσα : απρόσωπη , αχρωμάτιστη συναισθηματικά , αντικειμενική , έχει
λογική στερεότητα και αποδεικτικότητα
Η δομή είναι σφικτή , λογική……
· Ποιητική γλώσσα : υποκειμενική , συμβολική , με υπερρεαλιστικά στοιχεία , σχήμα υπερβατό ,
η δομή είναι χαλαρή , μεταφορές , προσωποποιήσεις……..
Ασύνδετο , πολυσύνδετο , συγκινησιακή φόρτιση , έμμεσος συνειρμός ………
Σημείωση : τα παραπάνω δεν συνυπάρχουν υποχρεωτικά……..
· Πώς τεκμηριώνεται ότι κάποιο κείμενο είναι : χρονογράφημα, δοκίμιο , άρθρο , κ.λ.π
Α. χρονογράφημα : επίκαιρα θέματα , ανάλαφρο ύφος , χιούμορ , θέλει να προβληματίσει , να
κρίνει , να ψυχαγωγήσει .Εν μέρει , και ποιητική γλώσσα - σύμβολα,…..
Β. πραγματεία : αναφορική γλώσσα , μεθοδική , λεπτομερής / ενδελεχής εξέταση
( ο τρόπος εξέτασης ταυτίζεται με τη διατριβή και μονογραφία )
Γ. στοχαστικό δοκίμιο : ποιητική λειτουργία γλώσσας , ελεύθερη περιδιάβαση στο χώρο των ιδεών
Δ. αποδεικτικό δοκίμιο : αναφορική,κυρίως, και ποιητική γλώσσα .
Πληροφορεί κυρίως , δεν ενδιαφέρεται άμεσα για να πείσει
Το θέμα , ακόμα και αν, σπάνια , είναι επίκαιρο , ΓΕΝΙΚΕΥΕΤΑΙ , καθολικοποιείται …..
Αναλύει , ερμηνεύει , εκλαικεύει διάφορα θέματα …..
Ε. Αρθρο :
Ασχολείται με ΑΜΕΣΑ ΣΥΓΧΡΟΝΑ θέματα , που απασχολούν τον πολίτη στην καθημερινότητά του ( ένα καθημερινό γεγονός που συνέβη ή κάτι που ισχύει από παλιά, αλλά τώρα
έγινε επίκαιρο : π.χ πυρηνική ενέργεια …..)
Το άρθρο μένει στο γεγονός , το σχολιάζει ……..
( ΤΟ ΔΟΚΙΜΙΟ ΔΕΝ ΜΕΝΕΙ ΣΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ , ΤΟ ΠΑΙΡΝΕΙ ΣΑΝ ΑΦΟΡΜΗ )
ΣΤ. Επιφυλλίδα : είναι συγγενής με το άρθρο ………..
Καταπιάνεται με λιγότερο επίκαιρα , αλλά θέματα που απασχολούν τον πολίτη.
Π.χ η δορυφορική τηλεόραση ( είναι λιγότερο επίκαιρο από την πυρηνική ενέργεια )
Κυρίως ασχολείται με θέματα πολιτισμού / κουλτούρας ……
π.χ το γυμνό στο θέατρο : είναι επίκαιρο , αλλά όχι άμεσα επίκαιρο ……….
· ΣΗΜΕΊΑ ΣΤΙΞΗΣ : σελ 92 , 151 ( Α λυκείου ) :
Αποσιωπητικά , άνω και κάτω τελεία , παρενθέσεις , θαυμαστικό ………….
Αποσιωπητικά : Δηλώνουν αμηχανία , το αυτονόητο / λακωνικότητα , φόβο να εκφράσουμε τις
θέσεις μας , συγκίνηση , ………..
Φυσικότητα λόγου ( σελ 151 , Α λυκείου) , αφού , όποιος τα χρησιμοποιεί , εκφράζεται φυσικά , αυθόρμητα , κάνει αυτό που αισθάνεται και δεν προσπαθεί να μιλήσει , να πει οτιδήποτε , μόνο και μόνο για να πει κάτι , να προσποιηθεί…………
Παρενθέσεις : χρησιμοποιούνται : για επεξήγηση .
για να κάνουμε κάποια παρέκβαση από τη φυσική σειρά….
για να συμπληρώσουν………..
π.χ η φύση ήταν πανέμορφη ( δεν μπορώ να την περιγράψω) και με συνεπήρε …….
Δύο τελείες : για να μεταφέρουμε με ακρίβεια το λόγια κάποιου
για να επεξηγήσουμε / να επιμερίσουμε ………..
Σημείωση : όλα , σχεδόν , τα σημεία στίξης λειτουργούν συμπληρωματικά , σταματούν τη ροή του
λόγου ( του ποταμού του λόγου ) για να δώσουν έμφαση , να συμπληρώσουν , να δείξουμε
θαυμασμό /λύπη / χαρά , να επεξηγήσουν .
Κάνουν πιο πυκνό το λόγο , πιο πυκνή στη σκέψη ,……………..
[ Η παρένθεση και οι 2 τελείες μπορούν να αντικατασταθούν από την παύλα ( ή παύλες ) .Είναι δεδομένο ότι στην έκθεση βάζουμε μόνο παύλα / παύλες ]
ΘΕΜΑΤΑ - ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΤΗΣ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΒΑΣΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
· Συνεκτικότητα παραγράφου και κειμένου : Λογική σειρά επιχειρημάτων με εσωτερική σύνδεση
· Συνοχή παραγράφου και κειμένου ( ή πώς συσχετίζονται τα στοιχεία της παραγράφου ) : με λέξεις - φράσεις
· Τρόποι ή στρατηγική ή τεχνική ΠΕΙΘΟΥΣ : Επικλήσεις ( αναφέρουμε και τα επιχειρήματα / τεκμήρια)
· Τρόποι ή τεχνική ή μέθοδος ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ / ΑΝΑΛΥΣΗΣ επιχειρημάτων
ή τρόποι τεκμηρίωσης : ορισμός , διαίρεση ,αντίθεση ,αιτιολόγηση , ερώτηση - απάντηση , ……
· Τρόποι ανάπτυξης παραγράφου : ασύνδετο , πολυσύνδετο , υπερβατό , υποτακτικός λόγος , …
· Διάγραμμα κειμένου : ανά παράγραφο, κεντρική ιδέα, συνήθως στη θεματική, και 2-3 βασικές δευτερεύουσες ιδέες (προκείμενες)
· Δομή παραγράφου ή στοιχεία της παραγράφου : Θ.Π - Κ.Θ - ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΑ
· Μέσα Πειθούς ή αποδεικτικοί λόγοι : επιχειρήματα και τεκμήρια
· Είδη επιχειρημάτων : ορισμοί , πορίσματα , σχόλια , αιτήματα , θέσεις , θεωρήματα ,αρχές ΟΧΙ ΕΚΤΟΣ
· Είδη Τεκμηρίων : π.χ , γεγονότα , γνωμικά , ειδήσεις επικαιρότητας , υλικό αισθήσεων , ΑΛΗΘΕΙΕΣ
· Συλλογιστική πορεία ή είδη συλλογισμών ή αποδεικτική διαδικασία συλλογισμών ( σε όλο το κείμενο )
( μας ενδιαφέρει η σειρά που ακολουθείται στο κείμενο : όχι η χρονική σειρά )
· Είδη Επαγωγής : Γενίκευση , αναλογία , αίτιο - αποτέλεσμα
· Δημιουργία κειμένου με Παραγωγή ή Επαγωγή
· Συλλογιστική πορεία ( στην παράγραφο μόνο ) : μας ενδιαφέρει η χρονική σειρά
· Συρρίκνωση Συλλογισμού
· Παραλογικοί συλλογισμοί ( και σοφίσματα : όταν έχουμε πρόθεση) : όταν δεν είναι αληθείς
· Κινδυνολογία : όταν , στην επίκληση στο συναίσθημα , ξεπερνάμε τα όρια - 34 , 50
· Παραπλάνηση - προπαγάνδα : όταν ξεπερνάμε τα όρια ( στην πολιτική , στη διαφήμιση)
· Επίκληση στο συναίσθημα : ποια μέσα χρησιμοποιούνται : χιούμορ , ειρωνεία , περιγραφή , αφήγηση
· Αξιολόγηση συλλογισμών ή αξιολόγηση επιχειρημάτων : είδος συλλογισμού , είδη επαγωγής , κριτική κάθε είδους επαγωγής , κριτική επιχειρημάτων , κριτική συμπεράσματος
· Αξιολόγηση Τεκμηρίων : επαρκή, λογικά, τεκμηριωμένα, σχετικά με το θέμαβέβαια , πιθανά ,……..
· Μέσα πολιτικού λόγου : κολακεία , λαϊκισμός , κινδυνολογία , συνθήματα / ασύνδετο , περιγραφή , α ενικό , α πληθυντικό…..Πολυσύνδετο …
· Μέσα επιστημονικού λόγου : επιχειρήματα , λογική , αναφορική γλώσσα .
· βασικά γνωρίσματα του επιστημονικού λόγου: περιγραφικός , ερμηνευτικός , αποδεικτικός.
Ισως και εκλαϊκευμένο ύφος , διδακτικό …..
· ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ ( βλέπε αλλού )
· Κειμενικό είδος ( βλέπε αλλού )
· ΠΕΡΙΛΗΨΗ ( βλέπε αλλού )
· Εγκυρότητα - αλήθεια - ορθότητα επιχειρήματος ( βλέπε στο βιβλίο )
ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
· Λογική / αναφορική χρήση γλώσσας ( η απάντηση σε άλλο σημείο )
· Ποιητική χρήση γλώσσας : συνδηλωτικές λέξεις ,συνειρμός ( η απάντηση σε άλλο σημείο )
· Τόνος δοκιμίου 118 , 125 : ειρωνικός , διασκεδαστικός , δραματικός ,…….
· αφηγηματικό και στοχαστικό μέρος του Δοκιμίου
· Ποια είναι η βάση που δίνει Ενότητα στο κείμενο 186 : η θεματική περίοδος
· μεταβατικές παράγραφοι ,55 : Για να πάμε στις επόμενες
· ρόλος προσώπων στο κείμενο ( βλέπε αλλού)
· ρόλος εγκλίσεων / χρόνων στο κείμενο ( βλέπε αλλού )
· πώς αναπτύσσεται η επιχειρηματολογία - 64 : η σειρά που ακολουθείται
· πώς κλιμακώνεται η επιχειρηματολογία - 64 : από τα πιο ασήμαντα π.χ στα πιο σημαντικά
· βασικά σημεία της συλλογιστικής πορείας - 71 : ΘΕΣΗ - ΤΕΚΜΗΡΙΑ - ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
· «ΜΕ ΠΟΙΟΝ ΤΡΟΠΟ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙ ΝΑ ΠΕΙΣΕΙ » , 33 : είδος συλλογισμού , είδος επαγωγής
Κρίνουμε το είδος της επαγωγής και το συλλογισμό γενικότερα….
· επισφαλής γενίκευση - 33 : Η γενική θέση δεν είναι βέβαιη
· μέρη του επιχειρήματος : αποδεικτέα θέση - προκείμενες - συμπέρασμα
· ασάφεια κειμένου : ακυριολεξίες , μεγάλες περίοδοι , χαλαρή δομή , ασυνταξία , ανόμοια γλώσσα……
· φυσικότητα λόγου : ιδιόλεκτος , αποσιωπητικά , εξωγλωσσικά / παραγλωσσικά στοιχεία …
· ενεργητική και παθητική σύνταξη ( βλέπε αλλού )
· περίπλοκο ύφος : υπερβατό , υποτακτική σύνταξη , μεγάλη περίοδος ( Πότε , γιατί : )
· αντιστοιχία ύφους και είδους κειμένου (βλέπε αλλού )
· Οικονομία ή Εσωτερική Οικονομία κειμένου : τίποτε περιττό , όλα οδηγούν άμεσα στο στόχο του συγγραφέα…, χωρίς χαλαρή δομή και «κοιλιά» .
· Ρόλος των σημείων στίξης στο κείμενο ( βλέπε αλλού )
· Λέξεις - κλειδιά
· Προκείμενες : ελάσσων και μείζων προκείμενη 92 Ζαμαρία
ΣΗΜΕΙΩΣΗ : μορφή συλλογισμού ( παγίδα )
1. «κάποιοι πιστεύουν ότι η ανεργία είναι συνέπεια τεμπελιάς»
2. «Πιστεύω ότι αυτή η θέση είναι αφελής»
3. αναφέρονται τα επιχειρήματα που δείχνουν τη διαφωνία του
4. Συμπέρασμα : άρα η ανεργία είναι κοινωνικό φαινόμενο
ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΣ ΕΠΑΓΩΓΙΚΟΣ ( η αρχική θέση μπορεί να μας παγιδεύσει και να την θεωρήσουμε γενική που οδηγεί σε ΠΑΡΑΓΩΓΗ )
ΣΥΡΡΙΚΝΩΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΕ ΤΥΠΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟ : Νέα Γ Λυκείου , σελ 262
1Ο ΠΑΡΆΔΕΙΓΜΑ
Οι γυναίκες είναι θύματα των ΜΜΕ που εκμεταλλεύονται τις διάφορες αδυναμίας τους
Τα ΜΜΕ είναι όργανο του καπιταλιστικού συστήματος
ΑΡΑ πρέπει να καταπολεμήσουμε το καπιταλιστικό σύστημα
( ΕΠΑΓΩΓΗ )
ΜΥΣΤΙΚΟ : Ξεκινάμε από το τέλος , το συμπέρασμα , και στη συνέχεια στις προκείμενες
Η δεύτερη προκείμενη εμπεριέχει την ΠΡΩΤΗ και το ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
2Ο ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ , ΣΕΛ 246 - Γ Λυκείου
Η πολυκατοικία επεκτείνεται λόγω των νέων συνθηκών και έχει αλλάξει το νόημα του σπιτιού
Αναφέρουμε ονομαστικά τις αλλαγές …..
( ΠΑΡΑΓΩΓΗ )
ΣΥΡΡΙΚΝΩΣΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ ( ΣΕΛ 262 , 2η ) : ΕΠΑΓΩΓΗ
Τα ΜΜΕ στηρίζονται , οικονομικά, στη διαφήμιση
Η ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ στηρίζεται στο καπιταλιστικό σύστημα
ΑΡΑ οι καπιταλιστές επιβάλλουν την ιδεολογία τους στα ΜΜΕ
ΣΥΡΡΙΚΝΩΣΗ: ΟΧΙ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ, ΕΠΕΞΗΓΗΣΕΙΣ, ΠΑΡΑΔΕΙΜΑΤΑ, ΕΠΑΝΑΛΗΨΕΙς, ΤΕΚΜΉΡΙΑ
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ( Υ.Ο )
· μέθοδος /στρατηγική/τρόπος/είδος/τεχνική ΠΕΙΘΟΥΣ
· ΑΠΟΡΙΑ
Η ΑΥΘΕΝΤΙΑ είναι 1. Τεκμήριο ( άρα επίκληση στη ΛΟΓΙΚΗ )
2. Επίκληση στο ήθος ( δημιουργεί αξιοπιστία του πομπού )
· ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ : χρόνος , έγκλιση , υποκοριστικά , σχήματα , πρόσωπο
· προδιαγραφές διαφήμισης : προσοχή - ενδιαφέρον - επιθυμία - αγορά
· λέξεις - κλειδιά ( εξάσκηση ) 71
· βασικά σημεία συλλογιστικής πορείας : αναφέρουμε τον τυπικό συλλογισμό ( προκείμενες - συμπέρασμα )
· μέθοδος διασάφησης 2 εννοιών : 126 [ σύγκριση , …..]
· ποια στοιχεία συνιστούν την παράγραφο : η δομή της
· ΟΔΗΓΟΙ ΓΙΑ ΣΥΛΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ
1. η θεματική περίοδος 2. Ο επίλογος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου