Βασικά γνωρίσματα
• Πεζολογικό ύφος.
• (Καβαφική) ειρωνεία.
• Υποβλητικότητα.
• Αγάπη για την ιστορία.
• Διάκριση ποιημάτων του σε τρεις κύκλους: ιστορικό, φιλοσοφικό, αισθησιακό-ηδονικό.
• Τα ποιήματα στην ύλη μας: ποιήματα για την ποίηση (αυτοαναφορικότητα).
• Γλώσσα- ύφος Καβάφη: πεζολογικός τόνος, μείξη δημοτικής, ιδιωματισμών Ελλήνων διασποράς και αρχαΐζουσας λιτότητα εκφραστικών μέσων, χρήση λέξεων και φράσεων του καθημερινού λόγου, ιδιόμορφη ορθογραφία (π.χ. η αντί οι), περιορισμένη χρήση ιαμβικού μέτρου, έλλειψη ρητορισμού και συναισθηματισμού, απουσιάζουν οι πομπώδεις εκφράσεις. Προσεκτική επιλογή κάθε λέξης- ο Καβάφης επεξεργαζόταν χρόνια τα ποιήματά του
• Αξιοπρέπεια ακόμη και μπροστά στη συντριβή.
• Τραγικότητα της ανθρώπινης ύπαρξης.
• Επιρροή κινημάτων: Συμβολισμός, Παρνασσισμός, Ρομαντισμός, Ρεαλισμός (γόνιμη σύμμειξη).
• Βαθιά μορφωμένος- μελετούσε συχνά αρχαίες ιστορικές πηγές. Αρχαιοδίφης.
• Επαναλαμβανόμενα μοτίβα στην ποίησή του: ιστορική μνήμη- φαντασία, όραμα- πραγματικότητα, μοίρα- παθητικότητα, νύχτα- φως, κάμαρα, φθορά, δύναμη τέχνης κ.ά.
Άλλα χαρακτηριστικά γνωρίσματα:
o Ανάμειξη «αισθητικότητας» και στοχασμού
o Αναζητά την αλήθεια και στο ιστορικό περιθώριο, σε πρόσωπα άσημα ή δημιουργημένα
o Ιδανικός εκφραστής των λειτουργιών της μνήμης – ιστοριογραφική διάθεση
o Για τον Κ., όπου απισχναίνεται η πραγματικότητα, ανασυνθέτει η φαντασία
o Ιδιότυπος αισθητισμός- Tέχνη για την Τέχνη
o Ιστορικότητα μεταπλασμένη σε ποιητικότητα
o Στωική καρτερικότητα, διάθεση = δείγμα σοφίας
o Μιλά για παρελθόν αλλά μέσα από σύγχρονη προοπτική
o Υπόγειος σαρκασμός – Τάση για επιμελή απόκρυψη
o Eισηγητής μοντέρνας ποίησης στην Ελλάδα
Μελαγχολία Ιάσωνος Κλεάνδρου...
• Σχολιασμός τίτλου βλ. Σημειώσεις (π.χ. αποστασιοποίηση Καβάφη, πειστικότητα, διαχρονικότητα, καθολικότητα κ.ά.).
• Εντάσσεται στο φιλοσοφικό κύκλο (υπάρχουν ιστορικά στοιχεία, αλλά εξυπηρετούν τη στοχοθεσία του ποιητή. Ο Σαββίδης τα αποκαλεί «ψευδοϊστορικά»). Έμμεση ηδονιστική διάσταση.
• Κεντρική ιδέα του ποιήματος: Η Τέχνη ως προσωρινή ανακούφιση από τον πόνο της φθοράς, των γηρατειών. Η ποίηση «συμπαραστάθηκε» στον Καβάφη κατά τη διάρκεια της ζωής του.
• Σχολιασμός των ιστορικών στοιχείων (αγάπη Καβάφη για την ιστορία- «εδραίωση» όσων αναφέρει) – Ιάσωνος Κλεάνδρου (αποφεύγεται ο συσχετισμός με τον Καβάφη). Ποιητικό προσωπείο.
• Εκφραστικά μέσα απόδοσης του ρόλου της ποίησης ως γιατρειάς (π.χ. υπαλλαγή, προσωποποιήσεις, επαναλήψεις, αποστροφή-προσφώνηση).
• Σχολιασμός του «Φαντασία και Λόγω» βλ. Σημειώσεις.
• Η «γιατρειά» της Τέχνης είναι προσωρινή (δοκιμές, κάπως, οι παύλες).
• Φθορά, γηρατειά: μοτίβα Καβάφη- συσχετισμός με την προσωπική του ζωή.
• Η λειτουργία της στίξης.
• Ύφος: προσωπικό, εξομολογητικό, διακριτικά θρηνητικό. Εσκεμμένη και παράδοξη για την καβαφική αισθητική συσσώρευση εκφραστικών μέσων σε ολιγόστιχο ποίημα.
• Ποίημα για την ποίηση: σχέση ποιητή και ποίησης, ρόλος ποίησης στη ζωή του ποιητή, Ιάσων Κλεάνδρου- Κων. Καβάφης= διάλογος μεταξύ ποιητών.
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΟΝΤΕΡΝΑΣ ΠΟΙΗΣΗΣ : ΤΟΛΜΗΡΗ ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ, ΣΤΙΧΟΠΟΙΙΑ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ, ΓΕΝΙΚΑ,
H ΓΝΩΣΗ ΔΕΝ ΑΝΗΚΕΙ ΣΕ ΚΑΝΕΝΑ. ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΗ ΣΕ ΟΛΟΥΣ. ΕΜΕΙΣ, ΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ, ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΠΛΟΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΕΣ ΤΗΣ. ΣΕ ΚΑΙΡΟΥΣ ΧΑΛΕΠΟΥΣ, ΟΠΩΣ ΟΙ ΣΗΜΕΡΙΝΟΙ, ΤΟ ΧΑΡΤΙ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΑΝΙ ΔΕ ΦΤΑΝΕΙ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ, ΓΙΑΤΙ ΚΟΣΤΙΖΕΙ...ΕΤΣΙ, Η ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΤΟ ΚΛΕΙΔΙ. ΦΕΡΩ ΕΥΘΥΝΗ ΓΙΑ ΟΣΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΩ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΑ. ΓΙΑ ΟΣΑ ΒΡΗΚΑ ΜΕΣΩ ΕΡΕΥΝΑΣ ΦΕΡΩ ΜΕΡΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ- ΜΗ ΧΤΥΠΑΤΕ ΤΟΝ ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟ. ΚΑΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΣΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΟΥ. ΚΑΛΗ ΧΡΗΣΗ ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΒΡΟΥΝ ΕΔΩ ΚΑΤΙ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου